Friday, December 2, 2011

Energetic Life

Tajuk entri berbahasa Inggeris tapi isi entri berbahasa Melayu.Layannnnn... Energetic Life ialah hidup yang penuh bertenaga. (Agaknya). Aku kepingin bangat mau ada energetic life. Mau terkinja-kinja macam kangaroo yang comel membuat itu dan ini. Mau wat aktiviti itu dan ini. Mau sumbangkan tenaga kepada agama, bangsa dan negara untuk itu dan ini. Mau pergi sana dan sini. Mau wat macam-macam tuk kepuasan diri sendiri. (Ya aku sangat selfish). Tapi hakikatnya tenaga yang aku ada ta memungkinkan aku jadi macam SailorMoon. Pagi jadi pelajar, malam menyelamatkan dunia. Aku ta mampu!

Isk... Kekadang bila baca belog anak beranak MakNani dan anak gadisnya HanisZalikha, aku rasa cemburu. Apa yang dorang makan aku ta makan yang menyebab aku ta punya tenaga macam raksasa dalam citer Ultraman Dyna? Haihhh...Konpius!

Dalam kepala dan otakku ini macam-macam yang aku nak wat yang kengkununnya mau dijadikan azam MaalHijrah 1433H. Mampukah? Meh sini aku nak senaraikan untuk tontonan ramai (Ceh bajet follower ribu-ribu). Ku mahu...

1. brisk walk setiap pagi dan petang.
2. minum air masak sebanyak 1.6ml setiap hari
3. update belog 2 kali seminggu x 2 belog
4. wat sumbangan tambahan tuk pengajaran dan pembelajaran at least sebulan sekali
5. aerobik 2 kali dan 1 kali outdoor leisure seminggu
6. basuh+polish+vacuum kereta 1 kali seminggu
7. check email kolej + email yahoo + utusan malaysia + belog orang setiap pagi
8. manage barang-barang recycle 2 minggu sekali

dan macam-macam lagi sebenarnya...banyak dan sangat banyak...bolehkah? mampukah?

Dan penghalang paling besar dalam menjayakan hasrat suci murni ku ini ialah ketaksuban diriku dengan waktu tidur. Serius dan sangat serius kalau aku ta cukup tidur aku akan berubah jadi raksasa bermata tiga. Aku ta leh nak fokus kalau tidur malam diganggu atau terganggu. Mud akan jadi down, down, down. Rasa sangat-sangat ta best dan hidup jadi kurang bermakna.

Bukan aku ta pernah cuba tuk mengurangkan ketaksuban. Tapi bila dibuat akan menambahkan stres dalam hidup. Sangat2 stres. Aku rasa sumer orang ta kan faham. Yang faham hanya aku. Salahkah? Berdosakah? Haihhhhh. Wat kepala pusing aja dong...

Kesimpulannya, wajib mempunyai impian. Dari impian akan hadirnya kenyataan. Yang selebihnya kita redha dengan ketentuan Ilahi yang lebih mengerti apa yang terbaik tuk diri kiter. Wowww... sejak balik dari adventurous trip nih aku rasa lebih matang dalam tutur kata. Dalam tutur kata aja tau yang len aku mau maintain. Dah...aku mahu tidur. Ehhhh...?


Adventurous Trip = Energetic Life
Boleh gitu?

Next entri mau citer trip ke Surabaya. Jia you!Jia you! (Sebutan 'chia yu' bermaksud Usaha Lagi dalam Mandarin)


No comments: