Thursday, July 11, 2013

1 Ramadhan 1434 H

Salam dari Jugra,

Selamat berpuasa sumer. Alhamdulillah di pertemukan dengan Ramadhan pada tahun ini. Syukur. Ramadhan kali ini berhajat sangat nak memasak sepenuh hati. No bazir at bazar Ramadhan. Selama ni pun, aku jarang wat giler borong makanan di bazar, tapi penah jugaklah buat sekali dua kali setahun. C'mon I'm typical Malaysian tau. Hehe.

Dan ikut pengamatan juadah yg puas hati, sedap dan berbaloi untuk dimakan ialah juadah yang gerainya orang beratur paling panjang untuk membeli atau yang cepat tutup sepertinya jam 6 dah siap-siap kemas tempat. Ah...aku dahlah species tak suka beratur, tak suka sesak dan tak suka ramai orang. Pendek citer, masak sendiri je lah.

Menu berbuka 1 Ramadhan:-
Set Nasi Ayam Satu Jiwa Satu Cinta
Sandwich Rasa Sayang Sayang Yeah
Chrysanthemum Tea Say You Say Me
Kurma Mariani Berbunga Kasih

Tu Aje

Tapi seperti biasa masa berbuka aku makan kurma dan teguk air macam hape. Haus weh. Makan satu setengah sandwich dan Alhamdulillah. Kenyang! Makan supplemen dan terus ta makan apa-apa sampai sahur. Ini macam turun la jisim aku. Aku timbang satu hari sebelum Ramadhan, jisim aku adalah 63kg. Jadi bajet nak turunkan sampai 57kg. Raya naik 2 kg. So maintain kat 59kg. Dahsyat tak aku wat kira-kira? Siap mempertimbangkan suasana Hari Raya lagi tu.

Bulan puasa ni aktiviti Majulah Sukan Untuk Negara berjalan seperti biasa. 30 minit sehari dari Isnin sampai Khamis. Isnin -> Rabu senamrobik SIPMA. Khamis untuk Basketball KAKOM. Masa nak pergi tu, berat tul kaki nak melangkah macam ada beban 75kg kat sebelah kaki. Dua belah dah 150kg tu. Kalau tak sebab latihan SIPMA, tak turun dah aku ke bilik senamrobik. 

Tapi bila dah mula senamrobik dengan 40 orang students, rasa seronok la pulak. Lagi-lagi budak-budak tu bersemangat habis walaupun nak wat high impact aerobic. Best dapat mengeluarkan peluh. Kebaikan bersukan ni tak perlulah aku wat huraian macam wat esei Bahasa Melayu Kertas 1 STPM. Korang sendiri tahu. Cuma nak citer ja yang bersenam masa berpuasa adalah logik dan setakat semalam tiada seorang pun pengsan masa wat lompat bintang.^_^

Tarawih setakat ini Alhamdulillah berjaya dilaksanakan walaupun bersendirian menunaikannya dalam rasa kantuk  yang bukan calang-calang. Alah, you alls pun begitu juga kan? Kan? Kan? Paling tak leh blah, selalu ta ingat dah berapa rakaat aku solat. T_T

Eh!TuAjeLahKali.Bye!

1 comment:

eizra_one said...

caya lah beb...sedap nampaknye :-) kalo ada lebih huloq2 la kat kami ni :-)

-eizra-