Friday, July 12, 2013

2 Ramadhan 1434 H

Salam dari Jugra,

2 Ramadhan sudah. Terasa masa cepat berlalu. Mungkin sebab aku sengaja menyibukkan diri dengan kerja -> masak -> aerobik/basket ball -> berbuka -> tarawih -> tido -> masak sahur dan pusing semula gi kerja. Setakat 2 hari, inilah rutin hari-hariku. Bila macam ni maka cepatlah masa berlalu. Ta da masa nak melangut. Tapi ada masa nak men Candy Crush.Hehe.

Model dalam gambar di atas tidak berpuasa...@_@

Menu 2 Ramadhan :-
Cencaru Membakar Diri
Air Asam Bukan Sebarang
Ikan Masin Pangkor Goreng Bawang
Air Laici Comel Dalam Jug
Masak Lemak Taugeh Campur Campur
Jemput Carik Carik Daging Ayam Lama Lama Bercantum Jua

Masak tak banyak pun tak habis makan. Inilah realitinya bila berpuasa. Satu hari nanti nak masak nasi ngan telur goreng ja. Pastu upload di FB. Dapat kot 341 likes. Haha.
 
Satu perasaan yang tak best masa puasa ni ialah perasaan malas. Keja macam hapa, patutnya lebih produktif kan? Ini menguap ja dalam kadar 1 nguapan per 5 minit. Hadoiiii. Sungguh ta syok. Jadi sebelum aku melarat macam ni sampai akhir Ramadhan ada baiknya aku letak target

Contohnya hari ni, aku target tuk siapkan RPM, kehadiran pelajar haruslah terkini, masa budak wat praktikal, sambil-sambil jenguk pelajar, sambil-sambil betulkan portal dan update buku tutorial. Siap cepat, gasaklah aku nak main Candy Crush atau whatever aktiviti yang aku nak wat. Nak menguap macam harimau pun takpe. Janji capai target. Berbaloi kot cenggitu.

Nak baca Quran pun aku letak target. 10 ayat satu hari. Melampau kan? Orang lain satu juzuk satu hari. Aku 10 ayat je. Tanak letak target yang tak mampu ku capai. Perasaannya sangat tak best. Sebab tahun-tahun sebelum ni, setengah Quran ja dapat. Tu pun aku rasa baca seperti tak ikhlas. Ikut pendirian masing-masing la kot. Kalau tuk aku yang tah hapa-hapa ni. 10 ayat sehari sudah memadai. Dapat lebih alhamdulillah. Tapi ta mo kurang! 

Nak kena angkat hamper la pulaks.

Eh!TuAjeLahKali.Bye!

No comments: