Wednesday, July 17, 2013

6 & 7 Ramadhan 1434 H

Salam dari Jugra,

 Menu 6 Ramadhan :-
Mi goreng udang
Sotong Campur
Orange Sunquick Asam Boi
Tembikai dan Kuih Keria

Setengah-setengah orang panggil kuih gelang. Aku panggil kuih keria sebab macam antik sikit. Tah apa mimpi, teringin nak buat kuih keria. First time nak cuba buat. Memberku yang handal memasak tu kata, 3 biji keledek kecik, 1 tepung gandum. Aku pun buat macam dia bagitau. Sekali tu, masuk 2 cawan dah, teksturnya masih lembik. Lembik giler bukan main-main. Nak dibentuk pun susah ya hamat. 

Mari pendekkan citer. Jadi la juga kot bila habis kuih keria itu di makan. Amni lagi hebat. Tak salut gula lagi dia dah makan. Cumaaaaa...rasanya tak sama macam kuih keria. Rasanya lembut tapi ada unsur kekenyalan la pulak. Anggap jelah aku masuk sekali chewing gum dalam adunan kuih keriaku itu. Hehe.

Laporan post mortem ~ mungkin terlebih rebus keledek atau aku kena rebus sehari sebelum dan simpan dalam peti ais supaya air dari ubi tersejat. Nantilah aku cuba buat lagi. Takan mudah putus asa! Go Hana Go!


Ni pulak Menu 7 Ramadhan :-
Tomyam ayam
Kailan ikan masin
Ayam goreng kunyit
Air barli dan Kurma Akaks Mariani
dan penampilan istimewa -
Cucur ubi keledek berdaging


Cucur ubi keledek berdaging. Nama gah kan? Haha. Menu tak sengaja. Asalnya nak buat roti sardin salut telur. Tapi nampak leftover adunan keledek chewing gum semalam dalam peti ais. Terus terpikir, letak daging kisar, daun sup, daun bawang, garam, lada hitam dan bawang goreng. Goreng. Macam okay ja. Maka jadilah menu terperanjat di situ. Jadi roti sardin salut telur leh bawa ke hari lain. 

Setakat di tak pergi lagi Pasar Ramadhan. Menu berbuka pun belum lagi berulang baik air, side dish or main dish. actually aku penah buat macam ni dulu. Tapi masa tu pergilah juga tuk beli kuih sikit-sikit. Kali ni perbezaannya lansung tak pergi. Doakan misi berjaya hingga 20 Ramadhan. Kalau sampai 30 lebih bagus. Syok memasak weiiii...Ini serius...^_^

Maka pada masa akan datang, adalah dilarang mengeluarkan statement yang aku malas memasak, okay?

Eh!TuAjeLahKali.Bye!

No comments: