Monday, November 11, 2013

Aku Yang Dulu Bukanlah Yang Sekarang

Salam Dari Jugra,

Entriku kali ini tiada kaitan dengan lagu Tegar yang femes tu. Bau-bau bacang pun tak. Cuma terpanggil untuk menaip entri bila tengok, "Eh, banyaknya skul yang wat Hari Graduasi hari ni". Hari Graduasi sekarang tidak terhad kepada orang nak amik ijazah di universiti ja ya. Anak-anak seawal usia 4 tahun skang pun graduate tau.

Hari Graduasi. Hari Penyampaian Hadiah. Majlis Anugerah Kecemerlangan. Sama ja sumer tu. Nama majlis nak bagi hadiah zaman skang kemain ta nak kalah. Kalau aku jadi pengetua akan ku namakan majlis tu sebagai Majlis Melentur Buluh Biarlah Dari Rebungnya. Pasti saat itu aku akan menjadi pengetua tersohor serata alam di atas kekreatifanku itu. Dahla kreatif, comel pulak tu lah aiiii...^_^

Eh, aku selalu bagi pendahuluan panjang-panjang. Dulu belajar, seingat aku pendahuluan satu perenggan ja. Ni kalau cikgu BM baca, mesti aku dapat penalti. Alaaa cikgu, ini blog bukan karangan BM SPM. Kamon la cikgu. Huh, dahla wat tak ikut format, menjawab pulak tu kan? Sila ambil perhatian wahai pelajar-pelajarku. Ini amaran. Kowang dilarang wat perangai gini ngan aiii k. Sila takut.

Back to the point. Ramai rerakan FB yang gi Hari Graduasi hari ni. Yang update tu, sumer anak-anak dorang hebat-hebat belaka. Ada yang dapat hadiah tempat pertama dan ada yang dapat hadiah tuk matapelajaran terbaik. Aku faham perasaan tu. Perasaan gembira, perasaan bangga bercampur baur. Perasaan yang sukar digambarkan. Hanya yang mengalami akan merasainya.

Aku yang dulu agak  negative thinking. Kalau ada rakan-rakan update di FB sal mende-mende camni aku rasa, "Eh, tayah la kot bagitau sumer orang. Macam bagus ja. Macam hebat ja". Banyak lagi status di FB yang aku rasa nak cakap macam tu. Teruk kan aku? Lebih paranoid bila aku sampai rasa nak tutup akaun FB sebab rasa meluat membaca status orang sebegini.

Tapi itu dulu. sekarang pandangan aku dah berubah kot. Sebab aku terbaca dalam sebuah buku. Nak bahagia, nak happy, kita mesti bahagia dan happy dengan hidup orang lain di sekeliling kita. Ayat mudah. Tumpang bahagia orang. Tumpang happy orang.  "Kau nape nak main tumpang-tumpang ni?". Tapi sejujurnya, jiwaku lebih damai begitu. Jujur ni weh. Tolonglah percaya.

Tengok kawan update status sal motor  Ducati 1199 Panigale R 201hp with Race Exhaust yang baru dibeli 7.5 saat yang lalu. Tekan like laju-laju dengan kadar kelajuan menyamai kelajuan cahaya dan tanpa berfikir panjang, terus comment "Wahhhhh...bestnya. Nak tumpang".

Tengok kawan upload pic sal percutiannya di Lilongwe, Malawi. Like dan comment "Nak ikut, nak ikut".

Tengok kawan upload pic anak dia dapat sijil, dapat plak, dapat hadiah untuk segala macam pencapaian dalam apa-apa jua pertandingan, peperiksaan... tekan like. Comment something yang membahagiakan.

Sebab buku tu kata, kalau kita tumpang bahagia dan tumpang happy ngan segala macam kebahagian dan kegembiraan orang. Ada kebarangkalian kita akan mendapat aura bahagia dan gembira kawan kita tu. Alah, mudahkan citer, pendekkan ayat.  

Positive thinking & everything around you will be positive too.
Negative thinking & everything around you will be negative too.

Nak tahu? Semasa aku yang dulu. Semakin aku meluat dengan status sedemikian rupa, semakin banyak lak status sebegitu muncul. Bagai cendawan yang tumbuh selepas hujan. Nah, siap aku guna peribahasa untuk mengukuhkan hujah. Sekarang. Semakin aku bahagia dan gembira dengan status-status seumpamanya. Semakin banyak lak perkara-perkara yang bahagia dan menggembirakan muncul dalam hidupku. Jadi, korang nampak tak permainannya di situ? Nampak?

Tak nampak? Tak faham? Baik. 
Mungkin korang kena pinjam mikroskop makmal Biologi untuk nampak dengan lebih jelas.

Oh, seperkara...Hujung minggu hari tu, aku pun salah seorang dari ibu yang bertuah...Hehe

 
Eh!TuAjeLahKali.Bye!

No comments: