Saturday, November 18, 2017

Souvenir vs Minimalist

Salam dari Senaling,


Aku up di Insta sal souvenir ni. Lama giler aku simpan. Dua puluh dua tahun. Kenangan perpisahan selepas SPM peringkat dorm di sebuah sekolah berasrama. Seingat aku masa dapat souvenir ni aku jadi kufur nikmat. Aku nampak orang lain punya lagi best. Aku punya? Sejenis permainan apakah ini? Sampai sekarang aku tak tahu namanya, aku tak pernah main, tak pernah nampak pun di mana-mana taman permainan di Malaysia. Tapi itu dululah. Skang ni rasa awesome lak. Aku syak permainan ni ada dalam taman permainan raja-raja. Kira putera-puteri raja je yang main ni.

Kali ni aku buat lagi sebuah entri khas untuknya. Alasan? Aku nak melepaskannya pergi. Being a minimalist, souvenir is one thing that you need to let go. Macam good-good aje nak declare diri sendiri minimalist. Walhal tersusun fridge magnetic dan medal kami satu famili. Hehe. Aku belum sampai tahap extreme, tapi melepaskan beberapa barang yang sudah tidak lagi digunakan adalah sangat best. Rasa lapang dan puas hati. Lebih-lebih lagi kalau itu barang roommate. Kehkeh

Bagi kawan Melaka yang pernah datang Negeri Sembilan, dan peliks tengok meja kerja aku tada barang, yeah inilah sebabnya beb. Mula dari ofis, barang sendiri senang nak let go. Perlahan-lahan ke rumah. Mula dari bilik tidur sendiri, bilik Amni (dia fan nombor satu bila aku kata nak minimakan barang), menular ke dapur dan terkini bilik kembar. 

Insha Allah minggu ni stor. Haaa yang ni agak mendebarkan sikit. Kena bersedia tuk gaduh-gaduh manja sebab... sebab... tayah bagitau lah 😜. Doakanlah agar segalanya berjalan dengan lancar. Kalau gaduh pun, gaduh yang membawa kepada bahagia berganda. Amiin.

Tips nak let go barang senang ja. Ingat tak bila kali terakhir guna barang tersebut? Kalau makan tahun, itu cukup tuk jadi petanda besar. Kalau tak ingat bila, dah hukum wajib let go dah tu.  

Aku biasanya akan let go pada kakak-kakak cleaner, kakak-kakak guard dan barulah kawan-kawan. Kadang-kadang ja aku let go pada famili. Jauh sangat tak tahan nak tengok barang tu lama-lama. Kang aku simpan balik kang. Tak pun ada tapisan kedua yang tanpa aku sedari, eh napa barang ni ada kat stor lak ni?

Last option, aku simpan-kemas-cantik barang-barang ni tuk di angkut oleh lori recycle. Kalau hero lori recycle berkenan, durang akan amik Insha Allah. Aku pernah gosok siap baju-seluar masa nak bagi kat orang. Kalau barang tu penampakannya awesome, kadar orang nak ambil lebih besar.

Kalau pada siapa berhajat nak bagi aku hadiah, tuk hari jadi tahun depan tahun tahun depan tahun tahun depan depan depan... hadiahkan aku pengalaman. Tak pun makanan. Pasti aku gembira 😊.

Agak-agak ada yang terinspirasi ta ngan entri aku kali ni? 
Kalau ada kita leh jadi geng. Sep sikit! Heeee...

No comments: