Thursday, April 16, 2015

Jamboree Jeram Tengkek 12 April 2015

Salam dari Senaling,

Pernah dengar sal Jamboree tak? Malas pulak aku nak singkap kamus Dewan Bahasa dan Pustaka tuk menyemak ejaan dan maksud ilmiahnya. Setakat yang aku tahu jamboree ni ialah berkaitan naik basikal masuk hutan.

Kurang sebulan, genaplah setahun aku di Senaling. Macam-macam Jamboree aku dengar - Tampin, Seri Menanti, Rembau, Kayuhan Fit Malaysia Seremban. Meriah hidup dengan Jamboree di N9. Satu pun aku tak join, tapi tiba-tiba yang Jamboree Jeram Tengkek ni aku masuk plak. Misteri tak?

 Biarkanlah ia menjadi suatu misteri...
 
Ramai yang lobi suh aku join sebenarnya, tapi hati belum terbuka. Yang ni pun aku macam..."Okay, daftar je lah." Tak tau nak pergi ke tak atas faktor anak-anak sapa nak tengok-tengokkan.

Rezeki aku bila anak sedara tetiba tercuti balik kampung kat Tampin. So, dah setel baby sitter nak jaga anak-anak kat rumah kan, so moh kita berJamboree ria kek Jeram Tengkek.

First time join, walaupun raut wajah tampak tenang tapi hati di dalam berdebar jugalah. Aku bukan nak aim podium, walau pun geng Matrix punya gigih hasut aku suh naik podium sebab kategori perempuan tak ramai peserta pun, katanya lah.

Tapi aku nak fun ja join Jamboree, maka aku abaikan aje hasutan tu.
 
Antara Geng Matrix N9 yang join hari tu.
 

Jeram Tengkek bukan jauh sangat dari Senaling ni ha, tapi kami kena keluar awal sebab katanya susah nak dapat parking. Layannn... 

Masa ni baru jam 7.30 pagi tapi parking dah memanjang jauh dari jeram tu a.k.a tempat kejadian. Kena ride beskal tuk masuk ke dalam.
 
Sampai kat tempat kejadian, uuu mak aiiii ramai dah orang rupanya. Yang jauh-jauh siap berkhemah kat sana. Gigih tak gigih rider sekalian. Dapat jugalah aku selit beskal kat depan-depan atas ehsan geng Matrix. Punya raaapat sumer basikal-basikal tu sampai aku taleh nak digest macam mana manusia nak menyelit kat basikal-basikal tu nanti.

Pandangan dari tepi tempat sempit selit basikal,fikir-fikir macam mana nak menyelit...
 
Nah aku tunjuk dari depan lak cane gayanya, fikir-fikir pun semua pun dapat menyelit. Fikir lagi...
 
Ah, cukuplah aku berfikir, nak gi toilet ah.

Aku hampir nak masuk toilet lelaki, sebab kebiasaannya toilet perempuan yang always almost full kan? Aku plak spesis rabun papan tanda. Malas nak tengok. Menonong ja aku nak masuk toilet yang ramai orang tuju.
Syukur gak aku TERberhenti sebab terasa sesuatu. Syukurrr... 

Mende pertama yang aku belajar dari Jamboree ialah, ramainya lelaki Subhanallah. Peserta hampir 1000, dan perempuan ada 32 orang. Menyesal lak aku tak join Jamboree bujang-bujang dulu. Kehkeh (gelak gatal).

Perkara kedua aku belajar, punya ramai rupanya riders yang kurang kesedaran sivik. Kesian. Dah lambat datang, potong queue plak. Sebab durang ride dari tepi bukan di lorong sepatutnya. Jalan jadi jem. Alah macam potong queue kat jalan raya masa hari raya lah kekdahnya. Tak patut.

Ketiga, masuk Jamboree rupanya orang kayuh macam ada pertandingan, laju-laju, potong memotong. Terkejut aku. Jalan rata, lebar sikit, mendatar, okaylah kalau nak laju, potong memotong. Ini jalan sempit, berlopak-lopak, berbukit - up hill, down hill...tu pun nak laju dan nak memotong jugak.

Bila durang nak memotong masa naik bukit, aku dengar durang akan jerit...rider...rider. Minta kita yang lemah lembut ni bagi jalan. Haishhh... naik bukit kot, jalan tak rata, ramai orang... Macam mana nak bagi jalan. Memang psiko betul masuk Jamboree ni. 

Semua riders ada pic solo macam ni. Aku ja kena sipi-sipi.  Redha je lah. Wujud pic solo aku tapi aku nampak tak cun kang aku juga yang bising... Perangai macam nak kena penampar kan?
 
Aku punya aim satu je, ta mau jatuh. Tu yang lebam kaki aku tahan beskal supaya tidaklah kami tergolek bersama-sama di kesibukan jalan kebun getah dalam kampung mana tah...aku tak perasan. Aku turun dari basikal sebab aku nak menolak ja sebenarnya, tapi sebab curam basikal aku bergerak juga walau aku dah tekan brek. Orang ramai kiri kanan ni. Aishhhh...Stres sejemput masa tu.

Best sebenarnya Jamboree ni, kena ngan jiwa sukan aku yang mahu maju untuk negara. Tapi ta mau lah aim podium. Ada tekanan, aku ta mau stres. Bayar RM50 tuk stres wak gapo.

Tak aim podium pun, dapat jugalah aku tempat ke 14 dari 32 orang (kategori wanita) dan tempat ke 441 dari 967 orang. Achievement yang awesome tuk first time ride. Bahgianya ku rasa. Alhamdulillah.
 
Cantik pic ni. Penganjur yang amik upload dalam FB satu hari selepas kejadian. Efisyen!
 
Len kali, nak join lagi Jamboree. Insha Allah. Tapi tak nak lah jauh-jauh sampai Zibwabwe nun...Putrajaya, Negeri Sembilan cukuplah. Akhir kalam, nak bagitau yang tshirt jamboree cantik-cantik belaka. Belilah seketul basikal, leh kita berjamboree sama-sama. Bukan nak aim podium punnnn...

Medal pun awesome.

Promosi setakat tu je. Bye!


No comments: