Wednesday, March 15, 2017

Hanoi Vietnam : Halong Bay Part 4

Salam dari Senaling,

Aktiviti kami pada hari kedua kami atas Galaxy Cruise ialah ber tai chi. Jam 6.30 pagi tai chi bermula.
 
Sebelum ber tai chi, meh la ber Titanic. Semalam nak buat, kapten priiiittt priiittt. Durang tak benarkan semasa cruise bergerak. Kalau cruise berhenti, kau nak wat apa buatlah. Janji jangan terjun ke laut sudah.


Titanic tanpa teman.
 
Berteman lebih baik. Hehe


Tai chi class start

 Master tai chi yang kiut. 

Nak berposing pakai bikini tak mampu, posing macam ni pun jadilah.

Pada hari kedua ni, barulah kami nampak cruise Moi, Viet Beauty.

Sebelah cruise kami ja rupanya. Semalam cari haram tak nampak. Kami syak semua cruise bergerak ikut angin. Macam protaktor, sauh ialah paksinya. Itu sebab semalam tak nampak, hari ni nampak. Itu sebab semalam view lain, hari ni lain.

Menjerit mengilai-ngilai panggil Moi dari tingkap bilik aku. Di hari yang ketiga baru dapat jumpa.

Selepas tai chi, kami breakfast. Alhamdulillah, breakfast simple kali ni.

Lepas breakfast, kami akan dibawa ke Sung Sot Cave (aku asyik sebut kafe). Sung Sot bermaksud surprise.


Surprise yang pertama. Ramainya tourist!

Untung pakej kami ni, tiket dah sedia ada awal-awal. Jadi tak perlulah nak beratur tunggu guide beli tiket pulak. Hikmah satu lagi orang ramai, kerja hiking jadi mudah. Perlahan-lahan ja semua mendaki.

Ada banyak chamber, di chamber yang pertama, padat.

Chamber kedua, masih padat tapi kurang sikit dari yang pertama. Sempatlah wefie dengan Hung.

Sehinggalah chamber yang seterusnya, makin lama makin kurang. Heiii mana pergi semua orang yang sesak-sesak ramai-ramai tadi? Makin lama makin cantik view dan macam-macam bentuk unik yang terbentuk dari nature yang dapat kami lihat. Subhanallah

Bermula dari 2013 aku explore gua (baru perasan, tahun depan gua mana pulak yang aku akan masuk?). Aku boleh kata Sung Sot Cave unik untuk...

...siling gua yang berbentuk seperti ini. Terjadi kerana hakisan angin dari laut. Ya, inilah gua pertama yang aku masuk letaknya di tengah lautan. Masa taip ni baru perasan. Kahkah


 Antara pemandangan yang menarik dalam Sung Sot Cave.

Banyak lagi yang menarik dalam gua. Serius. Macam-macam Hung cerita. Seronok dengar. Bila explore nature, takkan pernah jemu. Sampai di mulut gua (keluar), orang kembali ramai. Sebabnya kawasan semakin sempit. Tu aje. Tiada yang mistik misteri k.

Pemandangan dari mulut gua (keluar). Cantik.

Penuh depan ni orang nak amik pic, aku dapat pemandangan 'bersih' ni sebab keberkatan dengar cakap suami. Hehe. Dia yang suh aku bawa selfie stick instead of Compact Camera. Kalaula aku melawan, tak merasalahhhhh. Kena queue plak nak amik pic. 

Aku tarik selfie stick panjang-panjang, angkat tangan dan klik klik klik. Banyak kali aku klik, sebab tangan sokmo bergerak. Aku dengar omputih sebelah aku cakap, "nice, nice". Aku tengok dia bawa compact camera, dan sedang cuba ambil peluang nak capture view. Moga dia dapat idea nak bawa apa lain kali kalau gi travel.

Gua tanpa kelawar. Aku syak kelawar lari keluar sebab lampu warna warni ni. Kesian kelawar. Takpe aku yakin masih banyak gua yang masih boleh diterokai oleh 'mereka'.

Tapi, di Mulu pun guanya ada lampu, tourist ramai, tapi sardin ja kelawar di Mulu stay dalam gua. Wat peace wat lek wat cool ja. Ehmmmm...

Driver boat merangkap kapten cruise. Kacak tapi serius. Susah nak senyum.

Kembali ke cruise, dan bersiap-siap untuk check out dan lepak di dining hall. Hung akan wat cooking class. Bukan cooking, tapi rolling class.

Rolling the spring roll. Makanan orang Vietnam paling femes. Lepas tunjuk cara, Hung suh kami lak roll.
 
Lunch terakhir atas cruise, selebihnya lepak kat atas sambil cruise bergerak kembali semula ke jeti.

Bye Halong Bay. Ada rezeki nak datang lagi. Insha Allah.
 
Jadi untuk USD143 ~ RM660.00 yang kami dapat ialah
(1) Transfer Hanoi - Halong vise verse
(2) Penginapan 2h1m atas Galaxy Cruise yang selesa.
(3) Dua kali lunch, sekali dinner, sekali breakfast, welcome drink, party pack dengan rasa makanan yang sedap dan banyak terutamanya lunch dan dinner. 
(4) Berkayak pusing Halong Bay
(5) Hiking dan swimming di Titop Island.
(6) Menyotong (walau pun kami hanya mampu menyotong atas katil. Bukan rezeki).
(7) Explore Sung Sot Cave
(8) Tai Chi class.
(9) Cooking (rolling😀) class.
(10) Layanan yang sangat baik. Alhamdulillah.

Agak-agak berbaloi tak? Aku rasa berbaloi!

Indahnya kenangan. Bertambah pengalaman. Luasnya pandangan. Alhamdulillah.

Moga bermanfaat. Bye!